Opony zimowe

Opony zimowe

Przy temperaturach niższych niż 5 st. Celsjusza znakomicie zwiększa przyczepność oraz skraca drogę hamowania w porównaniu do opon letnich. Zapewniają to tzw. „lamelki” – małe, liczne nacięcia na powierzchni opony.

Fakty, o których należy pamiętać:

– Opony zimowe są wykonane z dużo bardziej miękkiej mieszanki gumy niż opony letnie. To dlatego w niskich temperaturach zachowują optymalne właściwości jezdne w porównaniu z „twardniejącymi” w takiej temperaturze oponami letnimi

– Uważa się, że temperaturą, poniżej której zasadnym jest stosować opony zimowe to 10 st. Celsjusza

UWAGA: należy pamiętać, że ze względu na miękkość mieszanki opony zimowe powodują, że droga hamowania samochodu może wzrosnąć średnio nawet o 10 metrów (czyli od 100km/godz. do zupełnego zatrzymanie się samochód potrzebuje nie 38-40, a 48-50 metrów). Ta tendencja będzie się powiększać wraz z wzrostem temperatur dodatnich – dotyczy to suchej i mokrej nawierzchni

– Opona zimowa daje najlepsze prowadzenie auta, gdy na drodze leży śnieg i błoto pośniegowe

– Opony zimowe wyposażone w charakterystyczne nacięcia – lamele „wgryzające się” w nawierzchnię zapewniają pewniejsze zachowanie auta na śniegu. W sytuacjach, w których autem na letnich oponach nie damy rady podjechać pod górkę, na „zimówkach” możemy i podjechać, i – zachowując ostrożność – również bezpiecznie zjechać. Bez lameli opona zimowa jest do wyrzucenia !

– Opony zimowe ze względu na swoją miękkość podatne są na uszkodzenia, dlatego należy unikać ruszania z piskiem opon, ostrego wchodzenia w zakręty, gdyż spowoduje to niszczenie lameli. Bez lameli opona zimowa jest bezużyteczna, choć „na oko” wydaje się, że bieżnik jest jeszcze wystarczający

– Pamętajmy, że zakładając zimowe opony należy również dostosować styl jazdy – jeździć bardzo płynnie, unikać gwałtownych manewrów i bardzo ostrożnie wjeżdżać na krawężniki

 

 

 

 

 

 

– Używając opon zimowych należy pamiętać, że większe bezpieczeństwo okupujemy zwiększonym zużyciem paliwa ! Wynika to z konstrukcji i materiałów opony zimowej oraz większych oporów toczenia. Samochód osobowy z założonymi oponami zimowymi zużyje nawet o 1-1,5 litra paliwa więcej na 100 km niż ten sam pojazd na oponach letnich ! Tendencja ta ulega zwiększeniu wraz ze wzrostem temperatury nawierzchni drogi.

– Pamiętać należy od częstszym niż zwykle sprawdzaniu ciśnienia w oponach, które powinno się zmieniać w zależności od obciążenia (zwiększamy ciśnienie, jeśli w samochodzie jedzie 4 – 5 osób, oraz jeśli chcemy jechać na autostradzie z prędkością większą niż 140 km/godz. – patrz: instrukcja użytkowanika samochodu)

– Możliwa jest jazda na oponach zimowych przy temperaturach powyżej 10-15 stopni Celsjusza. Jednak nie ma to większego sensu ze względu na: a) znacznie wydłużoną drogę hamowania (miękka mieszanka gumy nie zapewnia właściwej przyczepności na gorącym asfalcie), b) błyskawiczne niszczenie wspomnianych „lameli” – nacięć na powierzchni opony – zużywających się szybko na nagrzanych nawierzchniach dróg. Doprowadza to do przedwczesnego zużycia opony, gdyż bez „lamelek” opona zimowa jest bezużyteczna. Co za tym idzie rosną koszty użytkowania pojazdu, gdyż zamiast na 2-3 sezony opona zimowa jest do wyrzucenia nawet po 1 sezonie jej użytkowania (zimą i latem).

I na koniec – kwestia wygody. Ze względu na swoją charakterystykę opony zimowe znacznie głośniej pracują niż opony letnie, co ma znaczenie również dla środowiska, bo powyżej 100 km/godz. najwięcej hałasu produkują właśnie opony. A zwłaszcza zimowe.

TAGS :

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *